متخصص بازاریابی شبکه ای

مشاورفروش/مدیریت و رهبری سازمان/نتورک مارکتینگ

۲۳ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

پیش نیاز نتورک

چند سوال مهم قبل از پیوستن به شرکت های بازاریابی شبکه ای

نتورک مارکتینگ


1 – آیا از توانایی فروش برخوردار می باشید؟

بعضی از افراد به صورت ذاتی یک فروشنده ی خوب می باشند و یا مهارت های لازم را برای این کار به دست می آورند. این افراد انسان های برون گرا و مهربانی می باشند که قدرت خوبی برای سخن گفتن در بین عموم مردم را دارند و از انگیزه و اعتماد به نفس بالایی برخوردار می باشند. بازاریابی شبکه ای مانند هر حرفه ی دیگری فرصتی را برای پیشرفت و رشد مهارت های شخصی و شغلی ارائه می کند؛ اما باید این را مدنظر قرار داد که موفقیت در این کسب و کار مستلزم تلاش و صرف زمان است. قبل از آغاز فعالیت، لازم است که با کسانی که در این حرفه به موفقیت دست یافته اند، مشورت کرد و از تجربه های آنها استفاده نمود.

 

2 – آیا محصولی که شرکت برای فروش ارائه می دهد، همان محصولی است که شما هم به استفاده از آن نیازمند بوده و توانایی فروش آن را دارید؟

اگر افرادی که به فعالیت در شرکت های بازاریابی شبکه ای می پردازند اعتقاد به نحوه فعالیت تجاری و محصولات شرکت داشته باشند، تقریباً بیشتر کار فروش خود را انجام داده اند. یک محصول خوب و مناسب همواره مشتری های زیادی خواهد داشت و نیاز به صرف انرژی و وقت زیادی برای متقاعد نمودن افراد برای خرید آن محصول نیست، وقتی خود شما تمایلی به خرید و استفاده از محصولی را نداشته باشید مسلماً فروش آن برایتان کار بسیار دشواری می باشد.

 

3 – آیا شرکت قابل اعتماد می باشد؟

تنها به این که یک شرکت خود ادعا می کند که مجوز بازاریابی شبکه ای را کسب کرده است، اعتماد و اکتفا ننمایید، حتماً در رابطه با طرح و نحوه پورسانت دهی و نوع محصولات شرکت تحقیق نمایید. و جهت اطمینان از اصالت مجوز بازاریابی شبکه ای می توانید به سایت های www.networkmarketing.mimt.gov.ir و یا www.iranhoshdar.ir مراجعه نمایید و از قانونی بودن فعالیت این شرکت ها اطلاع حاصل فرمایید.

 

4 – آیا طرح در آمد زایی شرکت یک طرح هرمی می باشد؟

طرح و دسیسه های هرمی اغلب قصد دارند، خود را مشابه طرح های سالم بازاریابی شبکه ای نشان دهند. مهمترین مشخصه طرح های هرمی این است که درآمدزایی در این سیستم ها عمدتاً بر اساس جذب سایر افراد صورت می گیرد و همچنین باید برای عضویت در آن شرکت هزینه ای پرداخت نمایند. در وهله ی اول، سود شما باید از فروش خدمات و محصولات به استفاده کنندگان واقعی به دست آید، فرقی ندارد که شما خودتان این محصولات را به فروش برسانید یا افرادی که آنها را جذب کرده اید محصولات را بفروشند.

 

5 .آیا با پیوستن به شرکت خطر زیان مالی برای شما وجود دارد ؟

بررسی کردن سیاست باز خرید شرکت بسیار با اهمیت است، زیرا اگر شما تصمیم به خارج شدن از شرکت گرفتید، از حق و حقوق تان آگاه خواهید شد، اگر یک نفر تصمیم به خروج از شرکت گرفت، موجودی ها و کمک های خریداری شده برای فروش در طول 12 ماه گذشته را به حداقل 90% قیمت خرید بازخرید کند. توجه به موارد ذکر شده و به کار بستن نکات کلیدی می تواند در پیشبرد اهداف اشخاصی که خواستار فعایت تجاری در سیستم های بازاریابی شبکه ای سالم هستند، راهگشا باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یوسفی کیان

مولفه های هوش هیجانی

مولفه های هوش هیجانی به زبان ساده

مولفه های و نشانه‌های اصلی این مهارت به پنج دسته تقسیم می‌شود:

 

خودآگاهی (Self-awareness):

تشخیص احساستان در زمانی که رویدادی خاص برای شما رخ می دهد، اهمیت خودآگاهی را نشان می دهد. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، به طور معمول خودآگاه تر هستند. یعنی از احساسات و عواطف خود در زمان حال آگاه هستند و می توانند در زمینه هایی که باعث بهبود عملکردشان می شود، کار کنند.


خودتنظیمی (Self-regulation):

این جنبه، به توانایی کنترل عواطف و احساسات در فرد توجه می کند. افرادی که خودتنظیمی بالایی دارند از رفتار و اقدامات ناگهانی جلوگیری می کنند یعنی قبل از اقدام به کاری به طور دقیق فکر می کنند. هم چنین این افراد از تغییر هراسی ندارند.


انگیزش (Motivation):

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، معمولا خودانگیخته هستند. یعنی منبع انگیزه آنها درونی است و کمتر به منابع بیرونی وابستگی دارند. هم چنین این افراد با مهار کردن احساسات خود و متعهد شدن به عمل مناسب، راه خود را برای رسیدن به موفقیت بلند مدت هموار می کنند.


همدلی (Empathy):

همدلی یعنی بتوانیم دنیا را از دریچه چشمی دیگری ببینیم و برای این کار باید وضعیت احساسی دیگران را درک کنیم. افراد همدل معمولا در ارتباط با دیگران به خوبی عمل می کنند. همدلی را می توان یکی از مهم ترین مولفه های هوش هیجانی دانست. نکته ایی که دراینجا اهمیت دارد این است که این افراد از قضاوت های سریع خودداری می کنند.


مهارت اجتماعی (Social skill):

افرادی که مهارت اجتماعی قوی دارند، در کنار پیشرفت خود برای پیشرفت دیگران هم تلاش می کنند. آنها به عنوان مدیر، بسیار با تدبیر عمل می کنند و می کوشند تا روابط را به عالی ترین شکل ممکن حفظ کنند.

 

نتورک مارکتینگ


تاثیر و نقش خانواده روی این مسئله


بی شک تاثیر خانواده را بر رشد کودک نمی توان نادیده گرفت و قطعا نحوه برخورد والدین در شکل گیری عاطفی کودک موثر است. نقش خانواده در پرورش هوش هیجانی اهمیت فراوان دارد زیرا مهم ترین خصیصه هوش هیجانی، اکتسابی بودن آن است. والدینی که الگوی صحیح تربیتی ندارند به احساسات و نیازهای کودکشان توجه نمی کنند.

این بی توجهی فرصت رشد خلاق و کنجکاوی را از کودک می گیرد. در این حین کودک نمی تواند احساسات و عواطف خود را به طور سازنده بروز دهد و اگر کودک رفتار اشتباهی داشته باشد، در مقابل والدین به شکل مستبدانه ایی با او برخورد می کنند.

در نتیجه، اگر کودک در این فضا رشد کرده باشد ممکن است از هوش هیجانی پایینی برخوردار باشد و هم چنین کفایت عاطفی و هیجانی نداشته باشد.

هوش هیجانی مادرزادی نیست، در واقع می‌توان احساسات را کنترل کرد.

حال که با تعریف و عوامل موثر در شکل گیری این مهارت آشنا شدید، میبینید که درک احساسات کار چندان آسانی نیست و نیازمند این است که فرد توانایی مدیریت هوش هیجانی خود را داشته باشد. بنابراین مراجع من حق داشته که از شرایط نامساعد زندگی و نداشت ناراضی باشد و تصورات درستی درباره همدلی خود یا اطرافیانش نداشته باشد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یوسفی کیان

برندینگ موفق(قسمت اول)

۱۲ راهکار برای برندینگ موفق


در ادامه چند راهکار برای داشتن یک برند موفق به شما ارائه می‌شود که به کمک آن می‌توانید تعداد دنبال‌کنندگان وفادارتری برای خود به دست آورید.

 

۱-مخاطبان واقعی خود را مشخص کنید
اساس یک برندسازی (برندینگ) خوب شناخت و انتخاب مخاطبان مرتبط با محصول و تمرکز بر آن‌ها است.

قبل از هر اقدامی برای برندینگ، ابتدا به این نکته توجه کنید که مخاطبان شما دقیقاً چه کسانی هستند و چه کسانی با محصول شما مرتبط هستند. مأموریت و پیام‌های خود را در راستای پاسخگویی به نیازهای این دسته از مخاطبان قرار دهید.

 

۲-هدف برندینگ خود را مشخص کنید
Allen Adamson: “تمام برندها به یک چیز مشخص وعده می‌دهند ولی در بازاری که اعتماد مشتریان کم  و نظارت بر بودجه زیاد است، تنها دادن وعده باعث تمایز بین برندهای مختلف نمی‌شود. شما باید برای برند خود یک هدف مشخص داشته باشید.”

برای آن‌که مخاطبان به برند شما اعتماد کنند، باید مشخص کنید که کسب‌وکارتان قرار است چه ارزشی برای آن‌ها داشته باشد. باید مأموریت خود را برای مخاطبانتان مشخص کنید و بگویید که دلیل وجود شما چیست. بعد از آن تمام موارد مانند لوگو، شعار و پیام باید در راستای این مأموریت باشد.

به‌عنوان نمونه، کمپانی نایک ماموریت خود را به ارمغان آوردن نوآوری برای هر ورزشکار در کل جهان قرار داده و در همین راستا شعار خود را “فقط آن را انجام دهید.” انتخاب کرده است. همه ما تحقق مأموریت کمپانی نایک را در کل جهان مشاهده کرده‌ایم. کمپانی نایک تمرکز خود را بر روی تمام ورزشکاران قرار داده است تا محصولات نایک به عنوان بهترین انتخاب برای آن‌ها تبدیل شود.

نایک

نایک توانسته آن‌چنان محبوبیتی برای خود ایجاد کند که با اضافه کردن جمله “اگر شما بدن دارید، پس ورزشکار هستید” در ادامه مأموریت خود، جامعه مخاطبانش را گسترده‌تر کند و آن را به تمام مردم تعمیم دهد.

درس بزرگ نایک این است که برای ساخت یک برند موفق در ابتدا از مخاطبان واقعی خود که بیشتر با محصول شما مرتبط هستند،‌ شروع کنید. با گذشت زمان می‌توانید مخاطبان خود را گسترده‌تر کنید.

 

۳-از رویکردهای افراد درون و بیرون از کمپانی خود استفاده کنید
برای تدوین استراتژی برند و اطمینان یافتن از این که پاسخ به کدام نیازها در اولویت هستند، از ظرفیت کارکنان و مخاطبان بیرونی خود استفاده کنید. آن‌ها را گرد هم آورید تا هم به ایده‌های شما واکنش نشان دهند، هم نیازهای خود را مطرح سازند و هم در مورد تصویر ذهنی‌ که از کسب‌وکار شما در ذهن دارند صحبت کنند. این هم‌افزایی می‌تواند کار شما را در تصمیم‌گیری برای برند آسان‌تر کند.

پرسونال برندینگ چیست؟

 

نتورک مارکتینگ


۴-در مورد برندهای با صنعت خود تحقیق کنید
تقلید از برندهای بزرگ صنعتی که در آن مشغول هستید برای برندسازی توصیه نمی‌شود ولی باید بدانید که برندهای بزرگ در چه مواقعی‌خوب عمل کرده‌اند و در چه مواقعی‌ شکست خورده‌اند.

در کالج تپسل بخوانید!  چگونه با لغو نصب (Uninstall) اپلیکیشن‌ توسط کاربران مقابله کنیم؟
هدف از این گام این است که بتوانید با بررسی برندهایی‌ که خوب عمل کرده‌اند و آن‌هایی که عملکرد خوبی نداشته‌اند، برند خود را به‌گونه‌ای بسازید که با رقیبان خود متفاوت باشید و مشتری را قانع کنید که شما بهتر هستید و باید شما را انتخاب کنند. در جریان بررسی برند رقبا، سعی کنید به این سه سؤال پاسخ دهید:

 آیا آن‌ها با پیام و هویت بصری خود در ‌کانال‌ها سازگار هستند؟
کیفیت محصول و یا سرویس آن‌ها چگونه است؟
نظرات مشتریان آن‌ها چگونه است؟
پاسخ به این سؤال‌ها به شما کمک می‌کند هدفمندتر در جریان کارهای رقبا باشید و برند خود را بهبود دهید. همچنین مراقب تقلید رقبا از برند خودتان باشید  تقلید بیش‌ از اندازه آن‌ها باعث می‌شود دیگر در صنعت خود یکتا نباشید.

 

۵-ویژگی‌های کلیدی و مزایای برند خود را ارائه دهید
همواره در هر صنعتی، برندهایی با بودجه‌های بیشتر هستند که بتوانند آن صنعت را به نفع خود در دست بگیرند.

سعی کنید در این مواقع تمرکز خود را روی ارزش‌های محصول، ویژگی‌ها و مزایای آن بگذارید و به مشتریان صنعت خود، خصوصیات و مزیت‌هایی از محصولتان را اعلام کنید که رقبا آن‌ها را در اختیار ندارند. این کار می‌تواند اثر بودجه‌های‌ کلان آن‌ها را تقلیل دهد و شما را یکتا کند تا  درنهایت شما انتخاب مشتری باشید.

 

۶-یک لوگو و شعار خوب برای برند خود تولید کنید.
ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین قسمت در ساخت یک برند،‌ تولید یک لوگو و شعار برای کمپانی است. سعی کنید هزینه و زمان زیادی برای طراحی لوگو و شعار خود صرف کنید تا یک نمونه استثنائی تولید شود. این نکته را در ذهن داشته باشید که قرار است این گرافیک بر تمام المان‌های مربوط به کمپانی شما (مانند کارت ویزیت، وب‌سایت، تبلیغات و …) ظاهر شود و درواقع هویت بصری کمپانی شما را شکل دهد.

شما حتی می‌توانید برای گرفتن یک نتیجه عالی، یک طراح ماهر و یا یک آژانس خلاقیت به‌ کار گیرید تا اطمینان حاصل کنید که یک علامت منحصربه‌فرد و بدون انقضاء برای ‌کسب‌وکار خود خواهید داشت.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یوسفی کیان

فرصت بازاریابی شبکه ای

" به راستی بازاریابی شبکه ای تهدید است یا فرصت ؟! " 

اگر تهدید است پس چگونه سالهاست به عنوان روشی مطمئن جهت دسترسی مشتریان به کالاهای یک شرکت در تمام دنیا مورد استفاده قرار میگیرد ؟! و در کشور ما نیز با ارائه مجوزهای لازم شرکتها را ترغیب به فعالیت و استفاده از این روش کرده ایم ؟! و اگر فرصت است ، چگونه این فرصت تجاری این همه آسیب را با خود به همراه آورده است ؟!  واقعیت اینست که نحوه استفاده از هر پدیده ای باعث ایجاد تهدید یا فرصت میگردد ؛ و هر موضوعی به ذات ، تهدید یا فرصت مطلق نیست . اجازه بدهید مثالی بزنم ؛ 

به نظر شما رانندگی یک تهدید است یا فرصت ؟!

چگونه فرصتی است که روزانه بطور متوسط ٥٢ نفر از هموطنان ما را به کام مرگ می کشاند ؟!! و چگونه تهدیدی است که موجبات آسایش میلیون ها نفر را به واسطه تردد سریع و آسان و همچنین مسافرتها ی تفریحی و ... مهیّا ساخته است ؟!! رانندگی تهدید خواهد شد وقتی اصول مندرج در قوانین را رعایت نمیکنیم ، سبقت غیرمجاز ، سرعت غیرمتعارف ، رانندگی در هنگام خستگی ، حتی در برخی مواقع نداشتن گواهینامه !! اینها و صدها دلیل دیگر از یک فرصت لذت بخش ، تهدیدی خطرناک میسازد . در واقع این ما هستیم که فرصت لذت با خانواده خود را تبدیل به تهدیدی مرگ آور میکنیم . چرا که ساده لوحانه به قوانینِ ساده ، اما مهمِ راهنمایی و رانندگی می نگریم ، و همیشه تصور میکنیم حادثه سراغ ما نخواهد آمد !! به حقوق دیگران تجاوز میکنیم و با تکیه بر سرابهای جاده ای دیوانه وار بر اتومبیلی که توانِ آن سرعتِ سرسام آور را ندارد میرانیم و مغرورانه به دیگران مینگریم ! غافل از اینکه همه آنهایی که روزانه به رحمت خدا می روند به مسافرت نمی روند که دیگر برنگردند ! ولی واقعیت این است که متأسفانه دیگر برنمیگردند و صدها خانواده را به سوگ می نشانند . 

نتورک مارکتینگ

هر پدیده ای دو وجه دارد : تهدید ؛ فرصت

ابتداً زاویه دید ما و بعد نحوه عملکرد ما و پایبندی مان به اصول پایدار ، از تهدیدها فرصت میسازد و باعث تأسف است که همواره عادت کرده ایم که نه تنها تهدیدها را به فرصت بدل نکنیم بلکه فرصت ها را هم به تهدید تبدیل میکنیم و این عادت همیشگی ماست ! 

 

حال چه باید کرد ؟! 

چه باید کرد با تجارتی که انجام صحیح آن اثراتی ماندگار را بر گستره جامعه ما خواهد داشت ؟! واقعیت این است که بازاریابی شبکه ای بهترین روش دسترسی به مشتری است . راهکاری بی نظیر جهت احیای تولید ملی و راه اندازی کارخانه های نیمه تعطیل و مقابله با برندهایی است که با تبلیغات گسترده ، تولید را در کشور ما به مرز فاجعه کشانده اند . رفع بیکاری ، تولید ثروت و از بین بردن فقر و همچنین ایجاد تجربیاتی فوق العاده برای یک جوان ایرانی جویای کار از درگیر شدن با تجارتی جهانی که اعتماد به نفس را به او ارزانی میدارد و این اتفاق را با کمترین هزینه مالی تجربه خواهد کرد ، از مجموعه تبعاتِ مثبت این تجارت است . ارائه اموزشهای موفقیت و خودشناسی ، مدیریت نیروی انسانی ، راه اندازی کسب و کاری خانگی و به دور از هیاهوهای روزمره ، کسب درآمد از فروش محصولاتی مصرفی که نیاز عمومی هر خانوار است و همچنین کسب تجربیاتی ماندگار از حل کردن چالش های یک حرفه ، نتایج فوق العاده ای است که سالها وقت لازم است تا بتوانیم آنها را در کشور ایجاد کنیم . حال چگونه است که اکثریت قریب به اتفاق جامعه گوش شنوایی برای شنیدن این فرصتها ندارند . راهکار چیست ؟! راه حل های متعددی برای نجات یکی از زیباترین تجارتهای دنیا وجود دارد ولیکن در این مجال فرصتی برای بیان همه آنها وجود ندارد ؛ اما نگارنده اعتقاد دارد پذیرش این واقعیت که همه ما در ایجاد شرایط موجود نقش داشته ایم ، اولین گام خواهد بود . لازم است که چشمان خود را باز کنیم و بپذیریم که باز هم به خطا رفتیم . امروز بازاریابی شبکه ای سلاحی مقتدر در مقابل هیولای واردات است و ابزاری حرفه ای برای ایجاد تولیدی ماندگار و صادراتی افتخارآمیز . ولیکن رفتارهای غلط ما ، عدم آموزش صحیح ، انتخاب منافع کوتاه مدت و خودخواهانه و در یک کلام رفتار غیرمتعهدانه ما را به این وضع کشانده است . کودک مظلوم بازاریابی شبکه ای که با هدف خدمت به ایران و ایرانی پرچمداری میکند همواره ضرباتی بعضاً ناجوانمردانه را از همه ما دریافت کرده ، او امیدوار است . سالهاست که بغض خود را نمایان نکرده و با چشمانی اشک بار ، دانش خود را که با سختی در مُشت میفشارد به ما نشان میدهد ولیکن به نظر میرسد چشمان ما بسته و گوشهایمان کر شده است ! ٢٠ سال گذشت و ما هنوز هم داستان خرگوش و لاک پشت را برای هم تعریف میکنیم و می خندیم ! غافل از اینکه این داستان برای خندیدن نوشته نشده ، بلکه برای عبرت آموزی و حرکت در مسیر صحیح نگاشته شده است . 

آری ، نتورک مارکتینگ یک فرصت است ، فرصتی بی نظیر برای تکمیل پازل اقتصاد مقاومتی . ولیکن باید یاد بگیریم که همه چیز از خودمان شروع میشود و منصفانه بپذیریم که از ماست که برماست . بازاریابی شبکه ای بالاخره آجری خواهد شد از سنگ بنای عظیم عمارت ایران و خواهد درخشید بر بُلندای استواری خود ؛ ولیکن آنها که با ندانم کاری و عدم پذیرش واقعیت و نشان دادن دیگران به عنوان متهم ، شانه های خود را از مسؤلیت خالی کرده و از انباشته هایی از ثروت پُر کرده اند ، به زودی از قطار افتخار این سرزمین پیاده خواهند شد ؛ و در نهایت دیری نخواهد پایید که لبخند جنگجویان سازندگی ایران را نظاره خواهند کرد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یوسفی کیان

تعریف شبکه

تعریف شبکه

 

برای برخی افراد ، شبکه سازی (انسانی) صرفا به معنای ملاقات ، تشکیل جلسات و یا ارتباط با اشخاص جدید برای همکاری و مذاکره است. در این تعریف ، شبکه سازی محدود به برقراری یک ارتباط تجاری بین دو طرف می باشد که در آن هر یک از طرفین در جستجوی منافعی برای خود هستند و حاصل این ارتباط یا به نوعی همکاری منجر میگردد و یاطرفین از برقراری ارتباط مجدد با یکدیگر منصرف می شوند. چنین تصوری باعث می شود تا از اهمیت شبکه سازی غافل شویم. این فیلم، تعریف گسترده تری برای شبکه سازی ارائه میدهد. در حقیقت شبکه سازی یک مهارت عمده و مهم در زندگی ئ کسب و کار است و از این مهارت می توان در امور تجاری ، سازمانی و یا شخصی استفاده نمود.

نتورک مارکتینگ

شبکه و برقراری ارتباطات

منظور از برقراری ارتباطات بین افراد در شبکه سازی ، ایجاد یک ارتباط و تعهد بلند مدت است که موجب می شود افراد نسبت به خود و سایرین شناخت بهتری پیدا نموده و کارهایی را با کمک دیگران انجام دهند که به تنهایی از عهده ی انجام آن بر نمی آیند. بنابراین در این کتاب می خواهیم نشان دهیم که چگونه یک نفر می تواند به صورت سازمان یافته ، شبکه سازی موثر را به عنوان استراتژی و سیاست فردی خود انتخاب نماید. شبکه سازی دارای نقش کلیدی در برقراری ارتباط با طیف وسیعی از افرادی است که میتوانند شما را جهت کسب اهداف و موفقیت های بیشتر یاری دهند. اهداف و موفقیت هایی که برای شما اهمیت زیادی دارند.

 

مزایای شبکه سازی

 

شبکه سازی موثر مزایای بسیاری دارد ، برخی از مهمترین آنها عبارتند از :

  • کم هزینه ترین و موثرترین ابزار بازاریابی است.
  • اگر ارتباطات شبکه ای را جایگزین تماس های تلفنی ساده و بی روح کنید در ۸۰ درصد موارد ، نتایج بهتری خواهید گرفت.
  • ۷۰ الی ۸۰ درصد افراد شغل مورد نظر خود را از طریق این گونه شبکه ها پیدا میکنند.
  • هر شخصی که با او ارتباط دارید حداقل با ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر دیگر ارتباط دارد و این افراد به صورت بالقوه میتوانند شمارانیز یاری دهند.
  • هر شخصی در جهان که مایل به ملاقات یا تماس با او باشید ، حداکثر از طریق پتج یا شش ارتباط شبکه ای در دسترس شما خواهد بود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یوسفی کیان

هوش هیجانی بالا

نشانه های هوش هیجانی بالا

 


۱. در مورد آدم‌هایی که نمی‌شناسید، کنجکاو هستید.

آیا عاشق ملاقات آدم‌های جدید هستید، و پس از این‌که تازه با کسی آشنا شدید به طور طبیعی تمایل دارید، کلی سوال آنها بپرسید. اگر این‌طور است، درجه‌ی خاصی از همدلی، به عنوان یکی از اجزای مهم تشکیل‌دهنده‌ی هوش هیجانی، درون‌تان وجود دارد. آدم‌هایی که همدلی بالایی دارند (HEPs) – کسانی که پذیرای نیازها و احساسات دیگران هستند، و در رفتارهای‌شان به این نیازها توجه می‌کنند – معمولا چیز بسیار مهمی درون‌شان وجود دارد: آنها در مورد غریبه‌ها بسیار کنجکاو هستند و با آغوش باز از دانستن اطلاعات بیش‌تر در مورد آنها استقبال می‌کنند.

کنجکاوی در مورد دیگران راهی برای پرورش همدلی نیز است. رومن کریزناریچ، مولف کتاب در دست چاپِ همدلی: کتاب راهنما برای تحول، در وب‌گاه گریترگود می‌نویسد: ” کنجکاوی همدلی‌مان را افزایش می‌دهد؛ وقتی با آدم‌‌های خارج از چرخه‌ی معمول اجتماعی‌مان صحبت می‌کنیم، با نحوه‌ی زندگی و جهان‌بینی‌های بسیار متفاوتی نسبت به خودمان، مواجه می‌شویم.”


۲. رهبر شایسته‌ای هستید

به اعتقاد گلمن، معمولا همه‌ی رهبرانِ استثنایی یک ویژگی مشترک دارند. علاوه بر نیازهای سنتی کسب موفقیت – استعداد، بلندهمتی و اخلاق کاری قوی – آنها دارای درجه‌ی بالایی از هوش هیجانی هستند. وی در تحقیق خود، با مقایسه‌ی افراد معمولی با کسانی که جزء بهترین رهبران ارشد بودند، دریافت نزدیک به ۹۰ درصد تفاوت‌هایی که در شناخت‌نامه‌های این دو گروه وجود دارند ارتباطی به توانایی ادراکی‌شان ندارد، بلکه مربوط به هوش هیجانی‌شان هستند.

گلمن در مجله‌ی کسب‌وکار هاروارد می‌نویسد: "هر قدر جایگاه فردی یک مجری مشهور بالاتر باشد، به دلیل اثربخشی بالای‌اش، قابلیت‌های هوش هیجانی بالاتری در وی بروز می‌کند.”

 

۳. نقاط قوت و ضعف‌تان را می‌شناسید

بزرگ‌ترین نشانه‌ی خودآگاهی این است که در مورد شناخت خودتان صداقت داشته باشید – بدانید در چه موضوعاتی مهارت دارید، چه جاهایی نیاز به تلاش بیش‌تر دارید، و همه‌ی این‌ها را در خودتان بپذیرید. یک فرد باهوش هیجانی می‌داند چگونه نقاط قوت و ضعف‌اش را بشناسد، و می‌تواند در ذهن‌اش تحلیل ‌کند چگونه در این چارچوب موثرترین کارکردش را ارائه دهد. این آگاهی باعث ایجاد اعتماد به نفس قوی می‌شود که از نظر گلمن یکی از عوامل مهم هوش هیجانی است.

وی می‌گوید: "اگر بدانید واقعا در چه موضوعاتی تاثیرگذاری بیش‌تری دارید، پس می‌توانید در آن موضوعات با اعتماد به نفس کامل کار کنید”.


۴. به خوبی به همه چیز توجه می‌کنید

آیا با هر صدایی، نوشته‌ای و فکر گذرایی تمرکزتان را از دست می‌دهید؟ در این صورت، این مسئله می‌تواند شما را از عمل کردن در بالاترین سطح هوش هیجانی باز دارد. ولی به گفته‌ی گلمن، توانایی مقاومت در برابر عوامل حواس‌پرتی و تمرکز بر آن‌چه در حال انجامش هستید بزرگ‌ترین راز هوش هیجانی است. بدون حضور درونی و اجتماعی، پرورش خودآگاهی و ایجاد روابط قوی کار دشواری است.

گلمن می‌گوید: "اگر فردی در دوران کودکی بتواند بر کار یا درس‌اش تمرکز کامل داشته باشد و خواندن یک نوشته‌ی غیر مهم یا انجام یک بازیِ ویدئویی را به بعد از اتمام کار اصلی‌اش موکول کند… می‌تواند با قدرت پیش‌بینی کند در بزرگ‌سالی به موفقیت مالی می‌رسد؛ این عامل از داشتن IQ بالا یا ثروت خانوادگی، بسیار مهم‌تر است. این توانایی را می‌توانیم به کودکان‌مان آموزش دهیم”.


۵. دقیقا می‌دانید از چه چیزی ناراحت هستید

همه‌ی ما در طول روز برخی تغییرات هیجانی را تجربه می‌کنیم، و معمولا هم نمی‌دانیم این موج عصبانیت یا اندوه از کجا آمده است. ولی مهم‌ترین جنبه‌ی خودآگاهی، تواناییِ شناساییِ دلایل هیجانات و ناراحتی‌های‌مان است.

با خودآگاهی می‌توانید به جای این‌که هیجانات را اشتباهی بشناسید یا نادیده بگیرید، آنها را در لحظه‌ی بروز شناسایی کنید. آدم‌های باهوش هیجانی در لحظه‌ی بروز هیجانات اندکی درنگ می‌کنند، احساسات‌شان را درک می‌کنند و تاثیر هیجانات را بر آنها ارزیابی می‌کنند.

نتورک مارکتینگ


۶. با اغلب آدم‌ها کنار می‌آیید

گلمن می‌گوید: "داشتن روابط موثر و راضی‌کننده نشانه‌ی داشتن هوش هیجانی است”.


۷. عمیقا تمایل دارید فرد بااخلاق و خوبی باشید

یک جنبه از هوش هیجانی "هویت اخلاقی”مان است که نشان می‌دهد به چه میزان تمایل داریم خودمان را به عنوان یک آدم اخلاقی و مهربان ببینیم. اگر شما هم تمایل دارید این بخش از وجودتان را پرورش دهید (صرف‌نظر از این‌که نحوه‌ی رفتارتان در شرایط مشابهِ گذشته گونه بود)، حتما دارای EQ بالایی هستید.


۸. با حوصله و شکیبایی به دیگران کمک می‌کنید

اگر عادت کنید با حوصله به دیگران توجه کنید، خواه این‌که به آرامی تغییر مسیر دهید و به دوستی سلام کنید یا به یک خانم سالمند در مترو کمک کنید، نشان می‌دهید دارای هوش هیجانی‌ هستید. بسیاری از ما در اغلب اوقات به خودمان و کارهای‌مان تمرکز می‌کنیم. و دلیل این مسئله هم آن است که آن‌قدر در شرایط استرس‌زا و با مشغله‌ی زیاد دور خودمان می‌چرخیم و دنبال انجام کارهای‌مان هستیم که به راحتی هیچ زمانی برای توجه (چه رسد به کمک) به دیگران نداریم.

گلمن در برنامه‌ی تدتاک با موضوع مهربانی این‌گونه عنوان کرد: "در همه‌ی انسان‌ها طیفی وجود دارد که از حالت کامل خودغرقی (self-absorption) به سوی توجه و همدلی و مهربانی پیش می‌رود. حقیقت این است که اگر تمرکزمان به خودمان باشد، اگر غرق در خویشتن شویم – که اغلب در طول روز این‌گونه هستیم – واقعا دیگر نمی‌توانیم به دیگران توجه کنیم”.

آگاهی بیش‌تر از دنیای اطراف‌مان، برخلاف غرق شدن در دنیای کوچک درون‌مان، و پرورش بذر مهربانی – از اجزاء مهم EQ هستند.


۹. در خواندن حالات چهره‌ی آدم‌ها ماهر هستید

توانایی حس کردن احساسات دیگران از نشانه‌های مهم EQ بالا است.

 

۱۰. پس از سقوط، به سرعت کمر راست می‌کنید

این‌که چگونه با اشتباهات و موانع کنار می‌آیید، تا حدودی زیادی می‌تواند شخصیت‌تان را نشان دهد. افراد باهوش هیجانی بالا می‌دانند اگر قرار باشد فقط یک کار در زندگی‌مان انجام دهیم، این است که به راه درستی که می‌رویم ادامه دهیم. وقتی یک فرد باهوش هیجانی شکست یا مانعی را تجربه می‌کند، می‌تواند به سرعت خود را بازیابد. این مسئله تا حدودی به دلیل توانایی‌شان در تجربه‌ی آگاهانه‌ی هیجاناتِ منفی است؛ به شکلی که به این هیجانات اجازه‌ی تسلط بر رفتارهای‌شان را نمی‌دهند، و این کار قدرت انعطاف‌پذیری‌شان را بالاتر می‌برد.

باربارا فردریکسن، مولف مثبت‌گرا در مصاحبه‌اش با مجله‌ی اکسپریِنس لایف گفت: "افراد انعطاف‌پذیر هیجانات منفی‌شان را پنهان نمی‌کنند، بلکه اجازه می‌دهند در کنار احساسات دیگرشان قرار بگیرد. با این کار، به صورت هم‌زمان احساس می‌کنند ‘در مورد این موضوع ناراحت هستم’، و به این موضوع نیز فکر می‌کنند ‘ولی از آن موضوع راضی هستم'”.

نتورک مارکتینگ

 

۱۱. ویژگی‌های افراد را به درستی حدس می‌زنید

همیشه قادر بوده‌اید از همان ابتدای آشنایی، متوجهِ نوع شخصیت فرد مقابل‌تان شوید – و کم‌تر پیش می‌آید حدس‌تان اشتباه باشد.

 

۱۲. به صدای درونی‌تان اعتماد می‌کنید

به گفته‌ی گلمن، فرد باهوش هیجانی با اطمینان بر بینش و بصیرت‌اش تکیه می‌کند. اگر بتوانید به خودتان و هیجانات‌تان اعتماد کنید، دیگر دلیلی ندارد صدای درونی‌تان (یا آن حالتی که در دل‌تان احساس می‌کنید) را که راه را به شما نشان می‌دهد نادیده بگیرید.

 

۱۳. همیشه به خودتان انگیزه می‌دهید

آیا در کودکی، حتی اگر قرار نبود به شما جایزه‌ای بدهند، باز هم بلندهمتی و سخت‌کوشی می‌کردید؟ اگر در همان آغاز همیشه به خودتان انگیزه می‌دادید – و توجه و انرژی‌تان را فقط معطوف پیگیری اهداف‌تان می‌کردید – احتمالا EQ بالایی دارید.

 

۱۴. می‌دانید در چه مواقعی جواب منفی بدهید

طبق گفته‌ی گلمن، خودتنظیمی، به عنوان یکی از ۵ جزء هوش هیجانی، به معنی توانایی در منظم کردنِ خودتان و اجتناب از عادات ناسالم است. آدم‌های با هوش هیجانی معمولا برای تحمل استرس (محرک عادات بد در خیلی از آدم‌ها) و کنترل آرزوهای‌شان آمادگی کامل دارند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یوسفی کیان

بازاریابی ربایشی

بازاریابی ربایشی

 

” بازاریابی ربایشی یک استراتژی است که از محتوا به‌منظور ایجاد سرنخ برای یک کسب‌وکار استفاده می‌کند، سپس آن‌ها را تبدیل به مشتری می‌کند و سپس در مرحله سعی در تقویت آن‌ها و تبدیل آن‌ها به یک مشتری وفادار دارد.”

نتورک مارکتینگ


در مقابل، بازاریابی ربایشی بیشتر در ارتباط با گوش دادن است. بازاریابان خوب و حرفه‌ای که از این شیوه بازاریابی استفاده می‌کنند، در ابتدا سعی می‌کنند ویژگی‌ها و خصوصیات مشتریان و مخاطبان خودشان را لیست کرده و آن‌ها را توصیف کنند و ببینند دقیقاً در هر مرحله از قیف فروش دارای چه نیازهای اطلاعاتی هستند. سپس اقدام به تهیه محتوایی کاربردی می‌کنند که به آن نیازهای اطلاعاتی پاسخ دهند. اگر محتوای تهیه‌شده واقعاً خوب و مناسب باشد، مخاطبین شما در پی جستجو آن برآمده و حتی پس از مواجه با آن اقدام به اطلاعات بیشتر در مورد خودشان به شما می‌کنند تا از این طریق دسترسی کامل به محتوای شما پیدا کنند. درواقع از شما می‌خواهند که آن‌ها را هدف بازاریابی محصولات و خدمات خودتان قرار دهید و جالب‌تر آن است که این افراد همان افرادی هستند که در شیوه سنتی از تبلیغات و پیام‌های شما فرار می‌کردند. به نظر رویکرد بهتری می‌آید، این‌طور نیست؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یوسفی کیان

مقدمه برندینگ

برندینگ


 برندینگ Branding تمام روش هایی است که شما تصویری از محصول، خدمت و یا شرکتتان را در ذهن و چشم مخاطبانتان و یا مشتریان ایجاد می کنید.
بعبارتی  دیگر"برندینگ" فرآیند اقدامات علمی و تخصصی است که شما یا سازمان تلاش می کنند تا برندی خلق شود.

برند (Brand)
برند احساس و ادراکی است که درباره یک محصول، یک ایده، یک فرد و یا یک سازمان در ذهن کاربران و مصرف کنندگان شکل میگیرد.

 

برندینگ چیست؟


ابتدایی ترین مفهوم برای برندینگ به معنی دادن وعده در خصوص یک برند (Brand) و سپس انجام آن تعهد می باشد.

در حقیقت برندینگ (Branding) یکی از مهمترین جنبه های هر کسب و کار اعم از کوچک و بزرگ, جزئی و یا تجاری است. یک استراتژی برندینگ موثر در یک بازار رقابتی فزاینده به شما حاشیه ی عمده می بخشد. اما حقیقتاً برندینگ به چه معناست و چگونه روی کسب و کار شما تاثیر می گذارد؟

اگر بخواهیم دلایل پیشرفت یک شرکت و یا یک کسب و کار را ارزیابی کنیم ، میتوانیم به وضعیت برند آن  حرفه دقت کنیم  که آیا محصولات  و یا خدمات  آنان یک برند شناخته شده است یا خیر ؟ بازخورد ها در رابطه با برندشان چگونه بوده است ؟

 

نتورک مارکتینگ

برندسازی یا برندینگ (Branding) فرآیندی منظم است که برای ایجاد آگاهی و افزایش وفاداری مشتری استفاده می­شود. هدف اصلی از برندسازی یک محصول، خدمت یا سازمان ایجاد ذهنیت و چشم انداز نسبت به تجارت خود در مشتریان است، تا جاییکه رفع نیازهای خود را در گرو مراجعه به شما بدانند. این کار مستلزم دستورهای سطوح بالا و آمادگی لازم برای سرمایه­ گذاری در آینده است. برندسازی (برندینگ) استفاده از هر فرصتی است تا بگوییم چرا مردم باید یک برند یا نام تجاری را نسبت به سایر برندها ترجیح و  انتخاب نمایند.

 
تعریف برندسازی یا برندینگ از نظر بزرگان


به طور کلی برندینگ یا برندسازی (Branding)، فرآیندی است که در طی آن به جایگاه احساسی و عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده می‌گردد،بدین وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر مخاطبان افزایش می‌یابد.

برندسازی یا برندینگ (Branding) حاصل پیام‌ها و گزارش‌های رسانه هاست.هر قدر تعداد این پیام‌ها بیشتر و محتوای آن‌ها مطلوب تر باشد، نام تجاری قوی تر خواهد شد. ( اَل ریس، لورا ریس،کتاب سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی)

برند توسط "مخاطبان" تعریف می شود نه صاحبان کسب و کار. برند آن چیزی نیست که "شما" می گویید هستید، بلکه چیزی است که مخاطبان شما می گویند. (جف بزوس - آمازون)

جوهر بازاریابی برند، فرصت ایجاد یک خاطره است.  (استیو جابز)

برندها با تعریف "شخصیت انسانی" خود وعده ای را به مصرف کنندگان می دهد.  (دیوید آکر)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یوسفی کیان

مقدمه MBTI

MBTI چیست؟
MBTI مخفف عبارت Myers-Briggs Type Indicator است و یک مدل شخصیت شناسی است که به شما کمک می‌کند تیپ شخصیتی‌تان را بشناسید و متناسب با خصوصیات ذاتی خودتان مسیر زندگی‌تان را به سمت موفقیت طراحی کنید. MBTI به افراد کمک می‌کند مسیر شغلی مناسب خود را طراحی کنند، روابط موثر و هدفمندی با دیگران برقرار کنند و اهداف خود را به گونه‌ای شناسایی کنند که متناسب با نیازها و استعدادهای شخصی آنان باشد.

بعد از شرکت در آزمون MBTI، نتیجه‌ای که به شما داده می‌شود شامل یک کلمه چهار حرفی است و بر اساس آن تیپ شما یکی از شانزده تیپ شخصیتی MBTI خواهد بود.

 

 

مفروضات MBTI چیست؟


در MBTI تیپ شخصیتی افراد با چهار حرف نشان داده می‌شود که به آن‌ها ترجیحات فرد (Preferences) گفته می‌شود. در مدل MBTI در مجموع ۱۶ تیپ شخصیتی داریم. که هر کس در یکی از این طبقه‌بندی‌های شانزده‌گانه قرار می‌گیرد. 

نتورک مارکتینگ

پیدایش MBTI


MBTI را دو بانوی آمریکایی به نام‌های مایرز و بریگز ابداع کردند که خود آن‌ها بر اساس مطالعه تئوری یونگ- روانپزشک برجسته سوئیسی- به ایجاد یک مدل تیپ‌شناسی ترغیب شدند.  پرسشنامه و تئوری امروزی که به عنوان MBTI مورد استفاده قرار می‌گیرد مدیون تحقیقات و پژوهش‌های خانم‌ها کترین بریگز و ایزابل مایرز است. همزمان و با ترجمه‌ی کتاب «تیپ‌های روانشناختی» یونگ در سال ۱۹۲۳ در آمریکا، مایرز و بریگز ایده‌ای که یونگ در آن کتاب مطرح کرده بود را با مشاهدات و نظریات خودشان بسیار منطبق و هم‌سو دیدند از این رو مصمم‌تر شدند تا تحقیقات خود را روی افراد بیشتری مورد آزمون قرار دهند. انگیزه اصلی آنان از این کار کمک به افراد برای درک بهتر از خود و آشنا شدن با جنبه‌های مختلف و احتمالا نادیدنی وجودشان بود. مایرز و بریگز برای توسعه‌ی پرسشنامه‌شان از کمک‌های تخصصی سنجشگران و روانشناسان کارکشته و حرفه‌ای کمک گرفتند و در نهایت در سال ۱۹۴۳ اولین پرسشنامه رسمی و مورد تائید MBTI را منتشر کردند.

 

تیپ شخصیتی افراد از نظر MBTI چطور مشخص می‌شود؟


در مدل MBTI فرض بر این است که تیپ شخصیتی افراد با چهار حرف مشخص می‌شود، هر کدام از این چهار حرف معنایی مشخص دارند، بر این اساس:

۱-حرف اول تیپ: انرژی ذهنی‌ام را چطور به دست می‌آورم؟

۲-حرف دوم تیپ: اطلاعات را چگونه جمع‌آوری می‌کنم؟

۳-حرف سوم تیپ: تصمیم‌گیری‌های من چگونه است؟

۴-حرف چهارم تیپ: شرایط اطراف را چطور سازمان‌دهی می‌کنم؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یوسفی کیان

اهمیت آموزش

آموزش در بازاریابی شبکه ای
همه چیز در بازاریابی شبکه ای به آموزش بازمیگردد.در واقع لازمه استفاده از اهرم تصاعد، وجود آموزش و تکثیر مناسب است.در این حرفه هر کسی کار خود را دارد و اصطلاحا بیزینس متعلق به خودش است.اما از طرفی افراد با یکدیگر در ارتباط هستند و رفتار و عملکرد هر شخص در سازمان او تکثیر میشود.

آموزشی که در اختیار شماست با توجه به شرکت و تیمی که در آن فعالیت میکنید ممکن است متفاوت باشد، ولی چیزی که مسلم است این است که امکان ندارد آموزش وجود نداشته باشد!

 

رسیدن به درآمد انفعالی
درآمد انفعالی در بازاریابی شبکه ای در صورتی حاصل میشود که افراد سازمان شما طبق یک آموزش صحیح و کارامد و پیروی از یک سیستم فعالیت کنند.نکته جالب در مورد آموزش های لازم در بازاریابی شبکه ای این است که این آموزش ها الزاما باید ساده باشند! چرا که تمام افراد با ویژگی ها و پیش زمینه های مختلف باید بتوانند آن را رعایت کنند.نکته اصلی قابلیت تکثیر است.

مهمترین ویژگی برای هر فعالیت و ایده ای در بازاریابی شبکه ای "قابلیت تکثیر" آن است.

 

مهم نیست اگر کاری که شما انجام میدهید برایتان نتیجه میدهد، مهم این است که آیا این کار قابل تکثیر است یا خیر؟

 

آیا افراد سازمان در نبود شما میتوانند کاری که شما انجام میدهید را انجام دهند؟ یا برای انجام تمام کارها حضور شما به نوعی لازم است؟

مسلما شما میخواهید به درآمد انفعالی از این کار برسید و اصطلاحا بازنشسته شوید.به همین دلیل باید آموزش را در تیم خود جدی بگیرید!


نتورک مارکتینگ


حرفه بازاریابی شبکه ای مانند تمام حرفه ها و کسب و کارهای دیگر دارای روش و سیستم مشخص برای به نتیجه رسیدن است.یادگیری این اطلاعات برای موفقیت در بازاریابان شبکه ای یک امر حیاتیست.چرا که کار کردن بدون داشتن آگاهی از روند صحیح انجام کار کاملا بی فایده است.ممکن است یک نفر بدون در اختیار داشتن دانش لازم بتواند تا مرحله ای از نتورک مارکتینگ جلو برود.ورودی بگیرد، تیم بسازد، فروش داشته باشد و پورسانت دریافت کند ولی نکته اینجاست که حتی اگر این اتفاق هم بیفتد، دستاورد ماندگاری نخواهد بود.

باید به این نکته اشاره کنم که متاسفانه بیشترین ضربه از نداشتن دانش کافی را کسانی متحمل میشوند که به سطحی از موفقیت (ظاهرا موفقیت) در MLM رسیده اند در صورتی که پایه و اساس کارشان بر اساس روندی اشتباه بوده است، چرا که پذیرفتن اشتباه برایشان سخت است و زمانی هم که تبعات آن نمایان شود، بلند شدن دوباره از آن سخت تر خواهد بود!

 

ویژگی آموزش ها

1-مربوط به بازاریابی شبکه ای باشند!
گفتن این حرف شاید عجیب و خنده دار باشد ولی متاسفانه در خیلی از تیم ها آموزشی که به افراد داده میشود ربطی به بازاریابی شبکه ای ندارد! یا اگر هم دارد به عنوان اطلاعات کاربردی حساب نمیشود و صرفا یک سری صحبت های کلی مثبت (که البته به جای خودش خیلی هم خوب و لازم است) و اطلاعات واضح و بدیهی است.

چیزی که به افراد سازمان خود انتقال میدهید باید به آنها در جهت انجام دادن کارها کمک کند.افراد تیم باید بتوانند برای رشد خود این اطلاعات را به کار ببرند.

 

2-قابل تکثیر باشند
ویژگی بسیار مهم و حیاتی برای هر چیزی که در بازاریابی شبکه ای وجود دارد، به خصوص بحث آموزش، قابلیت تکثیر شدن آن است.روش ها و دستورالعمل هایی که وارد آموزش های تیم میشوند باید بتوانند دوپلیکیت شوند.مهم نیست کاری که شما انجام میدهید برای شما نتیجه بخش باشد.مهم این است که افراد سازمان شما هم بتوانند همان کار را انجام دهند و آن ها هم نتیجه بگیرند.

آیا آموزش های شما در زمینه ی پراسپکتینگ، دعوت ،مارکتینگ و دیگر بخش ها، کاربردی و ثابت شده و از همه مهم تر قابل تکثیر است؟ آیا منبعی دارید که همه افراد سازمان بتوانند برای پیدا کردن جواب سوال های خود به آن مراجعه کنند؟

در صورتی که آموزش های شما این دو ویژگی را داشته باشند، خیالتان از جهت آموزش در تیم میتواند راحت باشد.

به نظر شما نکته سخت و عجیبی بود؟ بعید میدونم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یوسفی کیان