متخصص بازاریابی شبکه ای

مشاورفروش/مدیریت و رهبری سازمان/نتورک مارکتینگ

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۸ ثبت شده است

تقویت هوش هیجانی

روش های تقویت هوش هیجانی

نتورک مارکتینگ

هوش هیجانی (EQ) یا هوش احساسی (EI)، توانایی افراد برای شناسایی احساسات خود و سایرین، و همچنین شناخت تأثیرات و کاربردهای آن در نحوه تفکر و رفتار است که با کمک به تصمیم گیری خصوصاً در مشاغل ارتباطی و مدیریتی، رسیدن به اهداف را تسریع و تسهیل می کند.

 

در ادامه با 7 روش کاربردی برای تقویت هوش هیجانی آشنا می شوید:

 

1.به هیجانات خود بیاندیشید
مثلاً حالت چهره و واکنش خود در زمان خواندن یک پیام عصبانی کننده را تصور کنید؛ با شناسایی هیجانات و واکنش های خود، کنترل احساسات راحت تر خواهد بود.

 

2.نظر دیگران را جویا شوید
دیدگاه ما نسبت به خود با آنچه دیگران می بینند متفاوت است. از یکی از دوستان یا همکاران خود بپرسید واکنش شما زمانی که آنها هیجان زده می شوند چگونه است؛ پاسخ هایی که دریافت می کنید به شناخت بهتر از خودتان کمک می کند.

 

3.نکته بین باشید
با استفاده از دو روش قبلی دانش جدیدی از خود به دست می آورید که هیجانات کنونی شما را نشان می دهد. با مشاهده رفتارهای خود و تفکر راجع به آنچه می بینید و آنچه دیگران به شما می گویند، بهتر می توانید به احساساتتان مسلط شود.

 

4.مکث کنید
مکث کردن به اندازه چند ثانیه تفکر قبل از انجام کار یا صحبت کردن، کوتاه و آسان است اما این مسئله اکثر اوقات به دلیل عواملی مانند استرس و عصبانیت مورد غفلت قرار می گیرد. مکث کردن را با تأمل و صبر پیش از پاسخ به پیام ها، یا ارسال نظرات در شبکه های اجتماعی تمرین کنید.

 

نتورک مارکتینگ

 

5.به جای اتفاقات، روی احساسات تمرکز کنید
ابراز همدردی با دیگران در واقع نگاه به ماجرا از دید فرد مقابل است؛ شاید ما دلیل ناراحتی یا عصبانیت افراد را درک نکنیم اما مطمئناً حس ناراحتی و عصبانیت را قبلاً تجربه کرده و به خوبی می شناسیم. توانایی درک احساسات افراد امکان برقراری ارتباطات قوی تری را فراهم می کند.

 

6.موضع تهاجمی را رها کنید
پذیرش انتقادات معمولاً  کار سختی است و در چنین شرایطی دو راه وجود دارد: به هیجانات اجازه دهید که واکنش های شما را کنترل کنند، یا خود کنترل ماجرا را در دست گرفته و از انتقادات درس بگیرید. هیچگاه اجازه ندهید که هیجانات جلوی پذیرش بازخوردهای منفی را در شما بگیرند، از این بازخوردها در جهت پیشرفت استفاده کنید.

 

7.تمرین، تمرین، تمرین
مانند هر مهارت یا قابلیت دیگری، در اینجا هم تمرین و تکرار موجب تقویت توانایی های شما خواهد شد. البته مسلماً کنترل 100 درصدی هیجانات ممکن نیست، اما با تمرین گام های مورد اشاره می توانید کنترل بیشتری روی احساسات خود پیدا کرده و از قدرت هیجانات در جهت مثبت استفاده کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یوسفی کیان

بازاریابی انگیزشی

بازاریابی انگیزشی

 

انگیزه، یک حالت درونی است که ما را در جهت تلاش برای ارضای نیازهایمان تشویق می‌کند. انگیزه، نیرومحرکه‌ای است که شما به سمت عمل سوق می‌دهد. به‌محض اینکه فرد حس کند نیازی دارد، این نیاز به او احساس تشویش خواهد داد. پس از این مرحله هدفِ فرد (مشتری) کاهش این تشویش یا از بین بردن آن خواهد شد. در نتیجه، تنها نیازهای برآورده نشده سبب ایجاد انگیزه می‌شوند.

 

براساس سلسله‌مراتب نیازهای مازلو (Maslow)، در رفع هر نیازی، مجموعه نقاط مثبتی وجود دارد که با رفع آن نیاز به‌دست می‌آید و مجموعه نقاط منفی وجود دارد که با رفع آن نیاز از آنها جلوگیری می‌شود. یعنی کالایی که برای رفع نیازی خریداری می‌شود، هدفی را رفع می‌کند و از عوارضی ناخواسته جلوگیری می‌کند. برای مثال افراد به احساس امنیت نیاز دارند. پس دستگاه تشخیص دود می‌خرند، با این کار، هم احساس امنیت‌شان رفع می‌شود، هم از خطر آتش‌سوزی در امان می‌مانند.

نتورک مارکتینگ

 

بر اساس تئوری مکگیور (McGuire)، دوازده انگیزه‌ی روانی برای انجام عملی خاص وجود دارد. یعنی ۱۲ دلیل وجود دارد که مصرف‌کنندگان به خرید ترغیب می‌شوند:

 

نیاز به هماهنگی؛
نیاز به دانستن روابط علت‌ومعلولی؛
نیاز به دسته‌بندی؛
نیاز به نشانه‌ها؛
نیاز به استقلال؛
نیاز به ابراز وجود؛
نیاز به دفاع از خود؛
نیاز به تقویت؛
نیاز به عضویت در گروه؛
نیاز به تقلید؛
نیاز به تازگی؛
نیاز به اثبات خود.


 

نتورک مارکتینگ


۱. نیاز به هماهنگی
بازاریابی انگیزشی - نیاز به هماهنگی

افراد نیاز دارند تمام بخش‌های وجودشان در هماهنگی باهم باشند. برای مثال افرادی که موسیقی رپ گوش می‌دهند، دوست دارند تیشرت بلند و شلوارهای گشاد بپوشند و از کلاه نقاب‌دار و زنجیرهای کلفت استفاده کنند تا پوشش‌شان را با سلیقه‌ی موسیقیایی خود هماهنگ کنند.

 

۲. نیاز به دانستن روابط علت‌ومعلولی
افراد احتیاج دارند بدانند چه کسی یا چه چیزی سبب بروز اتفاقانی برای آنها شده است. برخی افراد دلیل بروز اتفاقات را به خود، برخی به دیگران و برخی به تقدیر و مانند آن ربط می‌دهند.

 

۳. نیاز به دسته‌بندی
دسته‌بندی به افراد کمک می‌کند تا اطلاعات گسترده‌ای را به جریان بیندازند. برای مثال وسایل نقلیه به ماشین بنزینی/گازی، کامیون، خاور، ماشین الکتریکی، ماشین هیبریدی و … تقسیم می‌شود. این به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند به سرعت انتخاب‌های خود را محدود کنند تا بتوانند ماشین مورد نظرشان را از بین دسته‌بندی‌ها انتخاب کنند. در بازاریابی انگیزشی باید به رفع این نیاز مشتریان کمک شود.

 

۴. نیاز به نشانه‌ها
اکثر افراد رفتار دیگران را می‌بینند و نتیجه می‌گیرند که نسبت به آنها چه احساسی دارند و چه فکر می‌کنند. برای نمونه لباس، عامل مهمی است که تصویر دیگران را مشخص می‌کند. افراد به‌سرعت دیگران را از روی لباسی که می‌پوشند و ماشینی که سوار می‌شوند قضاوت می‌کنند.


۵. نیاز به استقلال

برخی افراد، عاشق فردگرایی و ابراز وجود هستند. در برخی از فرهنگ‌ها مانند امریکا، فردگرایی بیشتر رایج است. بسیاری از محصولات برچسب «نسخه‌ی محدود (limited edition)» دارند که حس متفاوت‌ یا خاص‌بودن را منتقل می‌کنند و افراد برای رفع نیاز استقلال، به خرید چنین محصولاتی ترغیب می‌شوند. در فرهنگ‌هایی مانند ژاپن که فردگرایی نهی می‌شود، تمرکز روی نیاز وابستگی و رفتارهایی است که به تقویت ارتباطات خانوادگی و فرهنگ تمرکز دارند. در بازاریابی انگیزشی باید فرهنگ بازار هدف به دقت بررسی شود تا تصمیم بگیریم این نیاز به حدی در آنها پررنگ هست که تبلیغات خود را به آن اختصاص بدهیم یا خیر؟

 

۶. نیاز به ابراز وجود
خیلی از افراد می‌خواهند با خریدهای عجیب‌و‌غریب، به‌خصوص خرید لباس و ماشین، به دیگران بفهمانند که‌ و چه هستند. به نظرتان چه کسی به خودکاری ۵ میلیون تومانی احتیاج دارد؟‌ چنین خودکاری چه چیزی درباره‌ی صاحبش توضیح می‌دهد؟‌ کسی که چنین خودکاری را می‌خرد چه هدفی دارد؟ بازاریابی انگیزشی می‌تواند دست روی این نیاز افراد بگذارد و آنها را تحریک کند تا برای کالایی، هزینه‌ای بسیار بالاتر از ارزش آن پرداخت کنند.

 

نتورک مارکتینگ

 

۷. نیاز به دفاع از خود
افراد نیاز دارند از هویت خود حفاظت کنند. فردی که احساس عدم‌امنیت می‌کند از ترس اینکه از نظر اجتماعی به او برچسب اشتباهی زده شود، حاضر است پول خرج کند و برند خاصی را خریداری کند.

 

۸. نیاز به تقویت
افراد گاهی به این دلیل به انجام کاری خاص تحریک می‌شوند که بار قبل به‌خاطر انجام آن کارِ به‌خصوص، پاداش دریافت کرده بودند. برای مثال نشان‌دادن یک انگشتر الماس به اطرافیان برای فرد حس اعتبار و تأیید می‌آورد. پس فرد تشویق می‌شود چنین خریدهایی را تکرار کند.


۹. نیاز به وابستگی و تعلق

وابستگی و تعلق به معنی گسترش روابط دوستانه و رضایت‌بخش با دیگران است که بخش خیلی مهمی از زندگی افراد را شکل می‌دهد. در بازاریابی انگیزشی گاهی از نمادهایی مثل خانواده، جمع دوستان و احساس تعلق استفاده می‌شود تا این نیاز افراد را برانگیزاند.

 

۱۰. نیاز به تقلید
منظور از تقلید، سازگاری و نیاز به رفتار مبتنی با رفتار دیگران است. این انگیزه‌ی اصلی رفتار کودکان، دوقلوها (بین ۸ تا ۱۲ سال) و نوجوانان است. در دنیای آنها سازگاری برایشان تأییدشدن در جمع را به ارمغان می‌آورد.

 

۱۱. نیاز به تازگی
افراد رفتار تنوع‌طلبانه دارند و همین رفتار ممکن است دلیلی برای تغییر برند و خریدهای ناگهانی باشد، اما این رفتار بستگی به خود فرد دارد. افرادی که درحال تجربه‌ی تغییرات سریعی در زندگی‌شان باشند، دوست دارند به ثبات برسند. کسانی هم که زندگی روتین و ثابتی دارند، به دنبال تجربه‌ی تغییر هستند. به همین دلیل آژانس‌های هواپیمایی از تبلیغات مختلفی در بازاریابی انگیزشی استفاده می‌کنند. در برخی تبلیغات تعطیلاتی را به‌تصویر می‌کشند که سرشار از تفریح و شادی و هیجان باشد و در تبلیغاتی دیگر سواحلی آرام را نشان می‌دهند و آرامشی عمیق را به مخاطبان وعده‌ می‌دهند.

 

۱۲. نیاز به اثبات شخصیت
مصرف‌کنندگان درگیر رفتارهایی می‌شوند که اعتمادبه‌نفس آنها را بالا می‌برد و دیدگاه دیگران را درباره‌ی آنها ارتقا می‌دهد. در بازاریابی انگیزشی بیشتر مصرف‌کنندگان به تبلیغاتی که وعده‌ی رفع این نیاز را می‌دهند، پاسخ مثبت می‌دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یوسفی کیان

مؤلفه های هوش هیجانی

انواع مولفه های هوش هیجانی

 

حتما تاکنون در زندگی با افرادی مواجه شده‌اید که همواره در حالت روحی خوبی قرار دارند و قادرند از سخت‌ترین مشکلات زندگی با متانت عبور کنند و به‌نوعی باعث آرامش دیگران نیز هستند. روان‌شناسان به این تیپ‌های شخصیتی، افراد دارای هوش هیجانی می‌گویند.

هوش هیجانی عبارت است از توانایی درک و مدیریت احساسات. کارشناسان معتقدند در برخی موارد این نوع هوش نسبت به IQ نقش مهم‌تری در موفقیت افراد دارد. محققین در مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که رشد هوش هیجانی با تصمیم‌گیری‌های افراد و تحصیلات دانشگاهی آنها مرتبط است.

به نظر شما برای برخورداری از هوش هیجانی لازم است چه کارهایی انجام بدهیم؟ «دنیل گلمن»، روان‌شناس و فروشنده‌ی ممتاز، ۵ نکته‌ی کلیدی را برای رشد هوش هیجانی توصیه کرده است. در ادامه به ۵ عاملی که باعث افزایش مهارت‌های افراد در حوزه‌های مختلف می‌شوند، می‌پردازیم.


نتورک مارکتینگ

خودآگاهی


خودآگاهی یا توانایی درک و شناخت احساسات خود نقش مهمی در هوش هیجانی ایفا می‌کند. با شناخت دقیق احساسات خود قادر خواهید بود بر اعمال، احساسات و حالات دیگر افراد تأثیر بگذارید.

به منظور خودآگاه بودن باید بتوانید احساسات خود را درک کنید، واکنش‌های احساسی خود را در موقعیت‌های مختلف بشناسید و میان احساسات مختلف خود تمایز قائل شوید. افراد خودآگاه توانایی درک ارتباط بین آنچه حس می‌کنند و چگونگی رفتار خود را در مقابل این حس دارند. این افراد به نقاط ضعف و قوت شخصیت خود واقف هستند و همواره از کسب معلومات و تجربیات جدید استقبال می‌کنند به‌طوری که حتی از واکنش‌های خود در قبال دیگران نیز یاد می‌گیرند.

گلمن معتقد است افرادِ خودآگاه معمولا شوخ‌طبع هستند و از اعتماد به نفس بالایی برای استفاده از توانایی‌های خود برخوردارند و نحوه‌ی درک اطرافیان را از خود به‌خوبی می‌دانند.


خودتنظیمی

 

علاوه بر آگاهی از احساسات و تأثیر آن بر دیگران، هوش هیجانی مستلزم مدیریت احساسات فرد نیز است. البته این به معنای پنهان کردن احساسات واقعی یا نقش بازی کردن برای دیگران نیست بلکه به معنای بروز احساسات در زمان و مکان مناسب است. خودتنظیمی در واقع به معنای ابراز احساسات در وقت مناسبش است.

افرادی که این مهارت را دارند عمدتا افرادی انعطاف‌پذیرند که به‌سرعت خود را با تغییرات منطبق می‌کنند. این دسته از افراد قادرند به‌سادگی از پس مشکلات و موقعیت‌های سخت زندگی برآیند. گلمن معتقد است افراد دارای این ویژگی شخصیتی بسیار هشیارند، سنجیده رفتار می‌کنند و مسئولیت تأثیر رفتارشان را بر دیگران می‌پذیرند.

 


مهارت‌های اجتماعی


توانایی تعامل با دیگران یکی دیگر از جنبه‌های مهم هوش هیجانی است. درک صحیح احساسات دیگران گاهی از شناخت احساسات خود فرد با اهمیت‌تر است چراکه با شناخت درست احساسات دیگران می‌توان به بهبود روابط و ارتباطات با اطرافیان کمک کرد.

در محیط‌های کاری نیز ارتباطات صحیح بین مدیر و کارمند، و کارمندان با همکاران خود به بازدهی مجموعه کمک شایانی خواهد کرد. برخی از مهار‌ت‌های مهم ارتباطی عبارتند از گوش دادن مؤثر، مهارت‌های کلامی، مهارت‌های غیرکلامی، رهبری، پیگیری.

 

همدلی


همدلی یا توانایی درک احساسات دیگران برای داشتن هوش هیجانی بسیار مهم است اما در واقع این مفهوم بسیار وسیع‌تر از درک احساسات دیگران است به‌طوری که واکنش‌های شما را با توجه به ابراز احساسات دیگران نیز دربرمی‌گیرد. به‌عنوان مثال وقتی متوجه می‌شوید فردی نا‌امید یا ناراحت است، در این شرایط نحوه‌ی رفتار شما با او بسیار مهم است. در این مواقع ممکن است با آن فرد محتاطانه صحبت کنید که ناراحت نشود یا تلاش کنید او را از غصه‌هایش خلاص کنید.

همدلی با دیگران به افراد امکان می‌دهد قدرت تأثیر ارتباطات اجتماعی را به‌خصوص در محیط کار بیشتر درک کنند. افرادی که این ویژگی شخصیتی را دارند، قادرند میزان نفوذ خود را در روابط با دیگران درک کنند و متوجه تأثیر نیروی رفتار و احساسات متقابل با دیگران می‌شوند و با تفسیر شرایط مختلف از این نیروها بهترین نتیجه را به‌دست می‌آورند.


انگیزه

 

انگیزه‌ی ذاتی افراد نیز نقش مهمی در برخورداری از هوش هیجانی ایفا می‌کند. افرادی که دارای هوش هیجانی هستند معمولا توسط مشوق‌های بیرونی مثل پول، شهرت، درک متقابل و تحسین به انجام کاری ترغیب می‌شوند و در به سرانجام رساندن مسئولیت‌های خود بیشتر به دنبال پاسخ‌گویی به نیازها و اهداف شخصی خود هستند و برخی کارها را به منظور انگیزه‌های شخصی‌ای که دارند انجام می‌دهند و از این طریق بر تجربیات خود می‌افزایند.

این‌گونه افراد معمولا بسیار فعال‌اند، برای خود اهداف بالایی تعیین می‌کنند و همواره در تلاش برای یافتن راه‌هایی برای انجام دادن بهتر کارها به منظور دستیابی به اهداف‌شان هستند. این افراد معمولا حس مسئولیت‌پذیری و تعهد بالایی دارند و سعی می‌کنند کارها را زودتر از موعد خود به اتمام برسانند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یوسفی کیان

اهمیت برندینگ

اهمیت برندینگ در چیست؟


برای موفقیت در برندینگ شما باید نیازها و خواسته های مشتریان خود را بخوبی بشناسید و استراتژی برند و شرکت خود را در هر زمان متناسب با آن برنامه ریزی کنید.
برندینگ شما با تجربیات و برداشت های قبلی مشتریان از بازار در ارتباط خواهد بود و در کنار جذب عده ای به سوی شما مشخصا بخشی از مشتریان را از شما دور خواهد کرد. برندینگ موفق باید هر روز در تلاش برای برای جلب بیشتر رضایت مشتریان و جذب مشتریان جدید باشد، اینکار تنها در سایه تحقیقات میدانی درست، بررسی عملکرد و رضایت مشتریان و تعیین استراتژی تبلیغاتی صحیح امکانپذیر است. در عمل، مدیریت برند پایه و اساس مناسبی را برای بازاریابی و ارتباطات شما ایجاد خواهد کرد که عدم توجه به آن ممکن است شما را از رقبایتان عقب بیاندازد.

نتورک مارکتینگ

بازسازی یک برند


ممکن است شما در حال حاضر برند خود را تعریف و معرفی کرده باشید ولی از نتایج و دستاوردهای آن راضی نباشید، بازسازی و بهبود برندینگ مرحله ای حساس و مهم در تاریخ هر تجارتی خواهد بود و کوچکترین اشتباه ممکن است موجب از دست رفتن مشتریان کنونی شما گردد ولی در نقطه مقابل برندینگ حرفه ای و مشاوره با متخصصین امر میتواند تجارت شما را متحول کرده و مشتریان شما را تا چندین برابر افزایش دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
جواد یوسفی کیان