شبکه استراتژیک

نتورک مارکتینگ

 

چطور یک شبکه‌ی استراتژیک بسازیم؟
 

۱. با اهداف کاری خود شروع کنید
برای ۳ تا ۵ سال آینده، چه برنامه‌ و اهدافی برای کار خود دارید؟ بعد از پاسخ به این سؤال، از خودتان بپرسید چه کسانی را می‌شناسید و برای اینکه به اهداف‌تان برسید، لازم است با چه افرادی ارتباط برقرار کنید؟

 

۲. گزاره‌ی ارزش (value proposition) خود را بشناسید
شبکه‌ای که ساخته‌اید، چطور در نتایج مثبت کسب‌وکار شما مشارکت خواهد کرد؟ گزاره‌ی ارزش، شما را به‌عنوان فردی معتمد معرفی می‌کند و به شما کمک می‌کند که در شبکه، تأثیرگذار باشید. گزاره‌ی ارزش باعث می‌شود که بتوانید روابط سودمند متقابل ایجاد کنید، چون کاملا می‌دانید که چطور به دیگران کمک کنید. وقتی بفهمید چطور می‌توانید به دیگران کمک کنید، طرز فکرتان درمورد اینکه شبکه سازی، یک کار سودمند یک‌طرفه است، تغییر خواهد کرد.

 

۳. روابط سودمند دوطرفه ایجاد کنید
وقتی با دیگران ملاقات می‌کنید، از آنها درمورد کسب‌وکار و اهداف شغلی‌شان سؤال کنید. اینکه در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنند، چالش‌های فعلی که با آن مواجه شده‌اند چیست؟ آیا شریطی وجود دارد که بتوانید آنها را با افراد و منابع مختلف آشنا کنید تا از پس این چالش‌ها بربیایند؟ به این ترتیب می‌توانید روابطی قدرتمند ایجاد کنید.

 

۴. متحدانی پیدا کنید
شبکه‌ای قدرتمند حامی شما است و از شما در شرایط مختلف طرفداری می‌کند. به شما کمک می‌کند که ایده‌های خود را در سازمان‌ها به فروش برسانید و وضعیت خود را برای فرصت‌های جدید ارتقاء ببخشید. وقتی با دیگران ارتباط برقرار کنید و به آنها پیشنهاد کمک بدهید تا به اهداف‌شان نزدیک‌تر شوند، مخاطبان شما نیز زمانی که به کمک نیاز دارید، در کنارتان خواهند بود.

 

۵. استراتژیک عمل کنید
درمورد اینکه چه کسانی در شبکه‌ی شما حضور دارند فکر کنید و بهترین راه برای برقراری ارتباط با آنها را پیدا کنید. برای تمرکز بر این روابط و تقویت آنها در طول زمان، وقت بگذارید. درمورد سازمان‌هایی که با آنها در ارتباط هستید و رویدادهایی که قصد شرکت در آن را دارید، حساب‌شده عمل کنید. رویدادهایی را انتخاب کنید که شما را به افراد موردنظرتان می‌رسانند.