چه عاملی مانع موفقیت شما می‌شود؟


۱. ذهنیت‌تان اشتباه است
اولین مانع شما برای ساخت یک شبکه‌ی استراتژیک ذهنیت شما است که ممکن است فکر کنید شبکه سازی، مفهومی یک‌طرفه است و فقط برای یک طرف سود خواهد داشت. وقتی معتقدیم که هر گونه تلاش برای ایجاد روابط، فقط برای بهره‌برداری ما است، تمایل کمتری برای دنبال‌کردن این روابط داریم. بسیاری از افراد فکر می‌کنند شبکه‌سازی فقط به نفع خودشان است و دوست ندارند از کسی درخواست کمک کنند. درحالی‌که این طرز فکر، اشتباه است.

یک شبکه‌ی قدرتمند، برای همه‌، روابطی سودمند به‌دنبال دارد و هر دو طرف، از آن بهره‌مند می‌شوند. در فرایند آشنایی با دیگران، شما خواهید فهمید که چطور می‌توانید به این رابطه، ارزش اضافه کنید و به دیگران کمک کنید و در مقابل، دیگران هم برای کمک به شما مشتاق خواهند بود.

 

۲. شبکه‌ی خود را محدود می‌کنید
راحت‌ترین کار این است: با افرادی که می‌شناسیم و دوست داریم، شبکه سازی کنیم. بنابراین معمولا افرادی با پیش‌زمینه و اهداف و نظرات یکسان را دور خود جمع می‌کنیم. تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع شبکه‌های بسته، فرصت آشنایی ما با افراد دیگر را محدود می‌کند؛ افرادی که می‌توانند ارتباطات جدیدی برای ما ایجاد کنند و ایده‌های نویی داشته باشند.

 

۳. در شبکه سازی استراتژیک نیستید
گاهی برای شبکه سازی تلاش زیادی می‌کنیم و وقت زیادی درنظر می‌گیریم، ولی این کار بدون هدف انجام می‌شود و درنتیجه شبکه‌ای که ایجاد کرده‌ایم، با تمرکز بر اهداف کاری و آرزوهای ما شکل نمی‌گیرد. گاهی برای ملاقات با افراد به‌طور اتفاقی وقت می‌گذاریم و امیدواریم که این تلاش، به برقراری یک ارتباط سودمند منجر شود؛ در‌صورتی‌که بدون هدف و به‌طور اتفاقی، فردی را برای برقراری ارتباط پیدا کرده‌ایم.

نتورک مارکتینگ

 

۴. پیش‌کنشگر (proactive) نیستید
توصیه‌هایی درمورد شبکه سازی که تاکنون نمی‌دانستید

پیش‌کنشگری یعنی قبل از اینکه در هر شرایطی قرار بگیرید، خود را برای آن آماده کنید یا کنترل شرایط را قبل از اینکه اتفاق بیفتند، به‌دست بگیرید؛ به‌جای اینکه منتظر باشید تا شرایطی پیش بیاید و سپس نسبت به آن واکنش نشان دهید. ما معمولا صبر می‌کنیم تا زمانی که شغل جدیدی ایجاد شود یا ایده‌ای جدید مطرح شود. آن‌قدر صبر می‌کنیم تا به کمک دیگران نیاز پیدا کنیم و سپس به‌دنبال ایجاد یک شبکه‌ی حمایتی می‌رویم. همین باعث می‌شود تا به کمک افرادی که هنوز فرصت آشنایی کامل نداشته‌ایم و روابط‌مان را با آنها تقویت نکرده‌ایم، نیاز پیدا کنیم و مجبور باشیم از آنها تقاضای کمک کنیم.

 

۵. برای شبکه سازی وقت نمی‌گذارید
معمولا اکثر زنان بهانه می‌آورند که برای شبکه سازی وقت کافی ندارند. چون بسیاری از آنها نمی‌توانند شب‌ها در رویدادهای مختلف شرکت کنند و خود را به قرارهای ملاقات شبانه بعد از وقت کاری برسانند. پیشنهاد ما به این دسته از افراد که محدودیت زمانی دارند این است که در طول هفته و در برنامه‌ی کاری خود حتما زمانی برای شرکت در جلسات آشنایی و رویدادهای شبکه سازی درنظر بگیرند. مثلا وعده‌ی ناهار را برای قرار ملاقات خود انتخاب کنند یا بخشی از ساعات کاری خود را به این بازدیدها اختصاص دهند. در مورد اینکه کدام رویداد شبانه را برای شرکت کردن انتخاب کنید، باید استراتژیک باشید و رویدادهایی را انتخاب کنید که شما را به افراد مدنظرتان نزدیک‌تر می‌کند.

 

۶. از روابط خود به نحواحسن استفاده نمی‌کنید
ما افراد زیادی را ملاقات و کارت بیزینس آنها را جمع‌آوری می‌کنیم. حتی قرارهای ملاقات اولیه را برنامه‌ریزی می‌کنیم، چند باری همدیگر را می‌بینیم، ولی این روابط ادامه پیدا نمی‌کنند. این افراد را به‌خوبی نمی شناسیم و آنها هم فرصت کافی برای آشنایی با ما پیدا نمی‌کنند. در مورد روابط‌مان باید با برنامه عمل کنیم و برای شناخت بیشتر و بهتر افراد وقت بگذاریم تا بتوانیم از مزایای دوطرفه‌ی این روابط، بهره‌مند شویم.