MBTI چیست؟
MBTI مخفف عبارت Myers-Briggs Type Indicator است و یک مدل شخصیت شناسی است که به شما کمک می‌کند تیپ شخصیتی‌تان را بشناسید و متناسب با خصوصیات ذاتی خودتان مسیر زندگی‌تان را به سمت موفقیت طراحی کنید. MBTI به افراد کمک می‌کند مسیر شغلی مناسب خود را طراحی کنند، روابط موثر و هدفمندی با دیگران برقرار کنند و اهداف خود را به گونه‌ای شناسایی کنند که متناسب با نیازها و استعدادهای شخصی آنان باشد.

بعد از شرکت در آزمون MBTI، نتیجه‌ای که به شما داده می‌شود شامل یک کلمه چهار حرفی است و بر اساس آن تیپ شما یکی از شانزده تیپ شخصیتی MBTI خواهد بود.

 

 

مفروضات MBTI چیست؟


در MBTI تیپ شخصیتی افراد با چهار حرف نشان داده می‌شود که به آن‌ها ترجیحات فرد (Preferences) گفته می‌شود. در مدل MBTI در مجموع ۱۶ تیپ شخصیتی داریم. که هر کس در یکی از این طبقه‌بندی‌های شانزده‌گانه قرار می‌گیرد. 

نتورک مارکتینگ

پیدایش MBTI


MBTI را دو بانوی آمریکایی به نام‌های مایرز و بریگز ابداع کردند که خود آن‌ها بر اساس مطالعه تئوری یونگ- روانپزشک برجسته سوئیسی- به ایجاد یک مدل تیپ‌شناسی ترغیب شدند.  پرسشنامه و تئوری امروزی که به عنوان MBTI مورد استفاده قرار می‌گیرد مدیون تحقیقات و پژوهش‌های خانم‌ها کترین بریگز و ایزابل مایرز است. همزمان و با ترجمه‌ی کتاب «تیپ‌های روانشناختی» یونگ در سال ۱۹۲۳ در آمریکا، مایرز و بریگز ایده‌ای که یونگ در آن کتاب مطرح کرده بود را با مشاهدات و نظریات خودشان بسیار منطبق و هم‌سو دیدند از این رو مصمم‌تر شدند تا تحقیقات خود را روی افراد بیشتری مورد آزمون قرار دهند. انگیزه اصلی آنان از این کار کمک به افراد برای درک بهتر از خود و آشنا شدن با جنبه‌های مختلف و احتمالا نادیدنی وجودشان بود. مایرز و بریگز برای توسعه‌ی پرسشنامه‌شان از کمک‌های تخصصی سنجشگران و روانشناسان کارکشته و حرفه‌ای کمک گرفتند و در نهایت در سال ۱۹۴۳ اولین پرسشنامه رسمی و مورد تائید MBTI را منتشر کردند.

 

تیپ شخصیتی افراد از نظر MBTI چطور مشخص می‌شود؟


در مدل MBTI فرض بر این است که تیپ شخصیتی افراد با چهار حرف مشخص می‌شود، هر کدام از این چهار حرف معنایی مشخص دارند، بر این اساس:

۱-حرف اول تیپ: انرژی ذهنی‌ام را چطور به دست می‌آورم؟

۲-حرف دوم تیپ: اطلاعات را چگونه جمع‌آوری می‌کنم؟

۳-حرف سوم تیپ: تصمیم‌گیری‌های من چگونه است؟

۴-حرف چهارم تیپ: شرایط اطراف را چطور سازمان‌دهی می‌کنم؟