" به راستی بازاریابی شبکه ای تهدید است یا فرصت ؟! " 

اگر تهدید است پس چگونه سالهاست به عنوان روشی مطمئن جهت دسترسی مشتریان به کالاهای یک شرکت در تمام دنیا مورد استفاده قرار میگیرد ؟! و در کشور ما نیز با ارائه مجوزهای لازم شرکتها را ترغیب به فعالیت و استفاده از این روش کرده ایم ؟! و اگر فرصت است ، چگونه این فرصت تجاری این همه آسیب را با خود به همراه آورده است ؟!  واقعیت اینست که نحوه استفاده از هر پدیده ای باعث ایجاد تهدید یا فرصت میگردد ؛ و هر موضوعی به ذات ، تهدید یا فرصت مطلق نیست . اجازه بدهید مثالی بزنم ؛ 

به نظر شما رانندگی یک تهدید است یا فرصت ؟!

چگونه فرصتی است که روزانه بطور متوسط ٥٢ نفر از هموطنان ما را به کام مرگ می کشاند ؟!! و چگونه تهدیدی است که موجبات آسایش میلیون ها نفر را به واسطه تردد سریع و آسان و همچنین مسافرتها ی تفریحی و ... مهیّا ساخته است ؟!! رانندگی تهدید خواهد شد وقتی اصول مندرج در قوانین را رعایت نمیکنیم ، سبقت غیرمجاز ، سرعت غیرمتعارف ، رانندگی در هنگام خستگی ، حتی در برخی مواقع نداشتن گواهینامه !! اینها و صدها دلیل دیگر از یک فرصت لذت بخش ، تهدیدی خطرناک میسازد . در واقع این ما هستیم که فرصت لذت با خانواده خود را تبدیل به تهدیدی مرگ آور میکنیم . چرا که ساده لوحانه به قوانینِ ساده ، اما مهمِ راهنمایی و رانندگی می نگریم ، و همیشه تصور میکنیم حادثه سراغ ما نخواهد آمد !! به حقوق دیگران تجاوز میکنیم و با تکیه بر سرابهای جاده ای دیوانه وار بر اتومبیلی که توانِ آن سرعتِ سرسام آور را ندارد میرانیم و مغرورانه به دیگران مینگریم ! غافل از اینکه همه آنهایی که روزانه به رحمت خدا می روند به مسافرت نمی روند که دیگر برنگردند ! ولی واقعیت این است که متأسفانه دیگر برنمیگردند و صدها خانواده را به سوگ می نشانند . 

نتورک مارکتینگ

هر پدیده ای دو وجه دارد : تهدید ؛ فرصت

ابتداً زاویه دید ما و بعد نحوه عملکرد ما و پایبندی مان به اصول پایدار ، از تهدیدها فرصت میسازد و باعث تأسف است که همواره عادت کرده ایم که نه تنها تهدیدها را به فرصت بدل نکنیم بلکه فرصت ها را هم به تهدید تبدیل میکنیم و این عادت همیشگی ماست ! 

 

حال چه باید کرد ؟! 

چه باید کرد با تجارتی که انجام صحیح آن اثراتی ماندگار را بر گستره جامعه ما خواهد داشت ؟! واقعیت این است که بازاریابی شبکه ای بهترین روش دسترسی به مشتری است . راهکاری بی نظیر جهت احیای تولید ملی و راه اندازی کارخانه های نیمه تعطیل و مقابله با برندهایی است که با تبلیغات گسترده ، تولید را در کشور ما به مرز فاجعه کشانده اند . رفع بیکاری ، تولید ثروت و از بین بردن فقر و همچنین ایجاد تجربیاتی فوق العاده برای یک جوان ایرانی جویای کار از درگیر شدن با تجارتی جهانی که اعتماد به نفس را به او ارزانی میدارد و این اتفاق را با کمترین هزینه مالی تجربه خواهد کرد ، از مجموعه تبعاتِ مثبت این تجارت است . ارائه اموزشهای موفقیت و خودشناسی ، مدیریت نیروی انسانی ، راه اندازی کسب و کاری خانگی و به دور از هیاهوهای روزمره ، کسب درآمد از فروش محصولاتی مصرفی که نیاز عمومی هر خانوار است و همچنین کسب تجربیاتی ماندگار از حل کردن چالش های یک حرفه ، نتایج فوق العاده ای است که سالها وقت لازم است تا بتوانیم آنها را در کشور ایجاد کنیم . حال چگونه است که اکثریت قریب به اتفاق جامعه گوش شنوایی برای شنیدن این فرصتها ندارند . راهکار چیست ؟! راه حل های متعددی برای نجات یکی از زیباترین تجارتهای دنیا وجود دارد ولیکن در این مجال فرصتی برای بیان همه آنها وجود ندارد ؛ اما نگارنده اعتقاد دارد پذیرش این واقعیت که همه ما در ایجاد شرایط موجود نقش داشته ایم ، اولین گام خواهد بود . لازم است که چشمان خود را باز کنیم و بپذیریم که باز هم به خطا رفتیم . امروز بازاریابی شبکه ای سلاحی مقتدر در مقابل هیولای واردات است و ابزاری حرفه ای برای ایجاد تولیدی ماندگار و صادراتی افتخارآمیز . ولیکن رفتارهای غلط ما ، عدم آموزش صحیح ، انتخاب منافع کوتاه مدت و خودخواهانه و در یک کلام رفتار غیرمتعهدانه ما را به این وضع کشانده است . کودک مظلوم بازاریابی شبکه ای که با هدف خدمت به ایران و ایرانی پرچمداری میکند همواره ضرباتی بعضاً ناجوانمردانه را از همه ما دریافت کرده ، او امیدوار است . سالهاست که بغض خود را نمایان نکرده و با چشمانی اشک بار ، دانش خود را که با سختی در مُشت میفشارد به ما نشان میدهد ولیکن به نظر میرسد چشمان ما بسته و گوشهایمان کر شده است ! ٢٠ سال گذشت و ما هنوز هم داستان خرگوش و لاک پشت را برای هم تعریف میکنیم و می خندیم ! غافل از اینکه این داستان برای خندیدن نوشته نشده ، بلکه برای عبرت آموزی و حرکت در مسیر صحیح نگاشته شده است . 

آری ، نتورک مارکتینگ یک فرصت است ، فرصتی بی نظیر برای تکمیل پازل اقتصاد مقاومتی . ولیکن باید یاد بگیریم که همه چیز از خودمان شروع میشود و منصفانه بپذیریم که از ماست که برماست . بازاریابی شبکه ای بالاخره آجری خواهد شد از سنگ بنای عظیم عمارت ایران و خواهد درخشید بر بُلندای استواری خود ؛ ولیکن آنها که با ندانم کاری و عدم پذیرش واقعیت و نشان دادن دیگران به عنوان متهم ، شانه های خود را از مسؤلیت خالی کرده و از انباشته هایی از ثروت پُر کرده اند ، به زودی از قطار افتخار این سرزمین پیاده خواهند شد ؛ و در نهایت دیری نخواهد پایید که لبخند جنگجویان سازندگی ایران را نظاره خواهند کرد .