۱۲ راهکار برای برندینگ موفق


در ادامه چند راهکار برای داشتن یک برند موفق به شما ارائه می‌شود که به کمک آن می‌توانید تعداد دنبال‌کنندگان وفادارتری برای خود به دست آورید.

 

۱-مخاطبان واقعی خود را مشخص کنید
اساس یک برندسازی (برندینگ) خوب شناخت و انتخاب مخاطبان مرتبط با محصول و تمرکز بر آن‌ها است.

قبل از هر اقدامی برای برندینگ، ابتدا به این نکته توجه کنید که مخاطبان شما دقیقاً چه کسانی هستند و چه کسانی با محصول شما مرتبط هستند. مأموریت و پیام‌های خود را در راستای پاسخگویی به نیازهای این دسته از مخاطبان قرار دهید.

 

۲-هدف برندینگ خود را مشخص کنید
Allen Adamson: “تمام برندها به یک چیز مشخص وعده می‌دهند ولی در بازاری که اعتماد مشتریان کم  و نظارت بر بودجه زیاد است، تنها دادن وعده باعث تمایز بین برندهای مختلف نمی‌شود. شما باید برای برند خود یک هدف مشخص داشته باشید.”

برای آن‌که مخاطبان به برند شما اعتماد کنند، باید مشخص کنید که کسب‌وکارتان قرار است چه ارزشی برای آن‌ها داشته باشد. باید مأموریت خود را برای مخاطبانتان مشخص کنید و بگویید که دلیل وجود شما چیست. بعد از آن تمام موارد مانند لوگو، شعار و پیام باید در راستای این مأموریت باشد.

به‌عنوان نمونه، کمپانی نایک ماموریت خود را به ارمغان آوردن نوآوری برای هر ورزشکار در کل جهان قرار داده و در همین راستا شعار خود را “فقط آن را انجام دهید.” انتخاب کرده است. همه ما تحقق مأموریت کمپانی نایک را در کل جهان مشاهده کرده‌ایم. کمپانی نایک تمرکز خود را بر روی تمام ورزشکاران قرار داده است تا محصولات نایک به عنوان بهترین انتخاب برای آن‌ها تبدیل شود.

نایک

نایک توانسته آن‌چنان محبوبیتی برای خود ایجاد کند که با اضافه کردن جمله “اگر شما بدن دارید، پس ورزشکار هستید” در ادامه مأموریت خود، جامعه مخاطبانش را گسترده‌تر کند و آن را به تمام مردم تعمیم دهد.

درس بزرگ نایک این است که برای ساخت یک برند موفق در ابتدا از مخاطبان واقعی خود که بیشتر با محصول شما مرتبط هستند،‌ شروع کنید. با گذشت زمان می‌توانید مخاطبان خود را گسترده‌تر کنید.

 

۳-از رویکردهای افراد درون و بیرون از کمپانی خود استفاده کنید
برای تدوین استراتژی برند و اطمینان یافتن از این که پاسخ به کدام نیازها در اولویت هستند، از ظرفیت کارکنان و مخاطبان بیرونی خود استفاده کنید. آن‌ها را گرد هم آورید تا هم به ایده‌های شما واکنش نشان دهند، هم نیازهای خود را مطرح سازند و هم در مورد تصویر ذهنی‌ که از کسب‌وکار شما در ذهن دارند صحبت کنند. این هم‌افزایی می‌تواند کار شما را در تصمیم‌گیری برای برند آسان‌تر کند.

پرسونال برندینگ چیست؟

 

نتورک مارکتینگ


۴-در مورد برندهای با صنعت خود تحقیق کنید
تقلید از برندهای بزرگ صنعتی که در آن مشغول هستید برای برندسازی توصیه نمی‌شود ولی باید بدانید که برندهای بزرگ در چه مواقعی‌خوب عمل کرده‌اند و در چه مواقعی‌ شکست خورده‌اند.

در کالج تپسل بخوانید!  چگونه با لغو نصب (Uninstall) اپلیکیشن‌ توسط کاربران مقابله کنیم؟
هدف از این گام این است که بتوانید با بررسی برندهایی‌ که خوب عمل کرده‌اند و آن‌هایی که عملکرد خوبی نداشته‌اند، برند خود را به‌گونه‌ای بسازید که با رقیبان خود متفاوت باشید و مشتری را قانع کنید که شما بهتر هستید و باید شما را انتخاب کنند. در جریان بررسی برند رقبا، سعی کنید به این سه سؤال پاسخ دهید:

 آیا آن‌ها با پیام و هویت بصری خود در ‌کانال‌ها سازگار هستند؟
کیفیت محصول و یا سرویس آن‌ها چگونه است؟
نظرات مشتریان آن‌ها چگونه است؟
پاسخ به این سؤال‌ها به شما کمک می‌کند هدفمندتر در جریان کارهای رقبا باشید و برند خود را بهبود دهید. همچنین مراقب تقلید رقبا از برند خودتان باشید  تقلید بیش‌ از اندازه آن‌ها باعث می‌شود دیگر در صنعت خود یکتا نباشید.

 

۵-ویژگی‌های کلیدی و مزایای برند خود را ارائه دهید
همواره در هر صنعتی، برندهایی با بودجه‌های بیشتر هستند که بتوانند آن صنعت را به نفع خود در دست بگیرند.

سعی کنید در این مواقع تمرکز خود را روی ارزش‌های محصول، ویژگی‌ها و مزایای آن بگذارید و به مشتریان صنعت خود، خصوصیات و مزیت‌هایی از محصولتان را اعلام کنید که رقبا آن‌ها را در اختیار ندارند. این کار می‌تواند اثر بودجه‌های‌ کلان آن‌ها را تقلیل دهد و شما را یکتا کند تا  درنهایت شما انتخاب مشتری باشید.

 

۶-یک لوگو و شعار خوب برای برند خود تولید کنید.
ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین قسمت در ساخت یک برند،‌ تولید یک لوگو و شعار برای کمپانی است. سعی کنید هزینه و زمان زیادی برای طراحی لوگو و شعار خود صرف کنید تا یک نمونه استثنائی تولید شود. این نکته را در ذهن داشته باشید که قرار است این گرافیک بر تمام المان‌های مربوط به کمپانی شما (مانند کارت ویزیت، وب‌سایت، تبلیغات و …) ظاهر شود و درواقع هویت بصری کمپانی شما را شکل دهد.

شما حتی می‌توانید برای گرفتن یک نتیجه عالی، یک طراح ماهر و یا یک آژانس خلاقیت به‌ کار گیرید تا اطمینان حاصل کنید که یک علامت منحصربه‌فرد و بدون انقضاء برای ‌کسب‌وکار خود خواهید داشت.